Geschreven door: Leonie van der Voet
4 augustus 2022

Hoe herken je greenwashing?

Groenwassen in de wijnbranche

Terug naar het blogoverzicht.
Hoe herken je greenwashing?

Groenwassen of ook wel greenwashing is een term die je steeds vaker hoort. We leven steeds bewuster en bedrijven doen gezellig met ons mee om de wereld te verbeteren en mooier te maken. Althans zo lijkt het, maar is het daadwerkelijk ook zo? Wat is greenwashing nou precies en hoe kun je als wijnliefhebber dit groene likje verf herkennen? Na het lezen van mijn tips in deze blogpost laat jij je niet zomaar meer misleiden en geniet je juist wél van pure wijnen zonder al teveel opsmuk.   

Aandacht voor een wijn is mooi. Een heel PR team inzetten om die ene fles wijn te vermarkten, heeft al wat minder charme. Soms is dit wel nodig om de wijn onder jouw aandacht te brengen. Maar wat als het PR team of de wijnboer zich groener en duurzamer voordoet dan in werkelijkheid het geval is? Bewust of onbewust.

 

Groenwasen, of ook wel greenwashing, neem ik voor je onder de wijnloep!       


 

Waar herken je greenwashing aan?

1. Vage labels

Wanneer je als wijnliefhebber op het etiket gaat kijken of online iets opzoekt over de wijn, kom je regelmatig vage labels, stickers en termen tegen.

Denk bijvoorbeeld aan termen als BIO, puur, natuurlijk en eerlijk, of een nietszeggend keurmerk. Deze woorden klinken leuk, maar zeggen in werkelijkheid helemaal niets. Groenwas alert AAN! Spiek hier welke keurmerken in de wijnwereld voor een duurzame productie staan. 

 

 

 

 

 

Wat zegt Climate Neutral?
Wat zegt Climate Neutral?

2. Geen eerlijke prijs

Wanneer je jezelf afvraagt of de prijs voor het product dat je wilt gaan kopen en doorslikken eerlijk is, is dit zéker een herkenbaar signaal. 

 

Voor een paar euro een fles wijn kopen die ook nog eens biologische verbouwd is? Deze kosten komen zoal in de basis kijken bij het produceren van dat ene flesje wijn; marge voor de wijnboer, de verpakking (keuze voor een fles, blik of pak) het etiket op de fles, de afsluiting (een schroefdop of een kurk), het transport naar Nederland, belastingen en andere marges van tussenpersonen. Slik.

 

Heeft een wijn dat extra beetje liefde in de wijngaard gehad en is het proces van wijnmaken zo natuurlijk mogelijk gegaan? Dan snap je dat tijd juist invloed heeft op de prijs van jouw fles wijn, ten goede van de kwaliteit

Koop je dus een fles wijn tussen €2,50 en €5,- kun je je terecht afvragen hoeveel tijd en aandacht de wijnboer in de wijn heeft kunnen steken.

 

Tussen de €5,- en €15,- stijgt de kwaliteit in principe enorm, omdat de basisprijs van de fles wijn hetzelfde blijft. Toch zegt dit nog niet alles. Is er geïnvesteerd in milieu, in marketing of een beetje van beide? Om een beter beeld hiervan te vormen, heb je de volgende tips ook nodig!   

  

Greenwashing | groenwassen

Het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is.
Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema's omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan 'een likje verf' te zijn voor het imago. 

3. Het gaat om 1 wijn uit het assortiment

Commercieel gezien is het handig en slim van de wijnboer om mee te gaan met 'trends' en een wijn uit te brengen die hieraan voldoet.

 

Denk bijvoorbeeld aan een vegan wijn* of het maken van een biologische wijn (al dan niet met keurmerk), omdat hier veel vraag naar is. Het bedrijf geeft meer aandacht aan deze commercie dan aan de wijn zelf. De overige wijnen uit het assortiment zijn vaak helemaal niet vegan of biologisch gemaakt. Wel liften ze mee op dit groene imago. Hoe echt is dit dan? 

  

 

* Staat er vegan op je fles wijn, dan zegt dit helemaal niets over hoe duurzaam de wijn gemaakt is. Wat zegt het wel? De wijn is zonder dierlijke bestanddelen (en soms ook dierlijke processen) tot stand gekomen.

 

Wil je weten hoe dit in elkaar steekt en wil je antwoord op dit soort vragen? Dan is deze wijn-gids met uitleg en antwoorden iets voor jou!  

4. Overdreven groen in het logo, het etiket of op de verpakking

Zeker een greenwashing-alert! Je krijgt namelijk een ander gevoel bij een product waneer er veel groen en natuurlijke elementen gebruikt worden. Dit roept logischerwijs een associatie bij je op. Groen symboliseert groei, harmonie, frisheid en vruchtbaarheid. Dit kan misleidend werken, omdat het éxpres is ingezet op een etiket.

Het betekent niet dat je meteen elk groen label hoeft te wantrouwen. Hier komt je intuïtie om de hoek kijken (lees tip nummer 6) en vraag simpelweg naar het verhaal achter de wijn. Nog veel leuker! 

 

Groene plaatjes uit de natuur, zoals bijen en bloemen die te pas en te onpas worden gebruikt geven me eerder twijfels dan vertrouwen of de wijn wel bij mij en mijn leefstijl past. Dit gevoel heb ik overigens ook met (veel) medailles en awards op de wijnfles. Hoe ervaar jij dit?    

 

Natuurlijk kijk je naast de druif en herkomst ook naar het design van het etiket. Een fles wijn met een uniek label (soms is het zelfs bijna verheven tot kunst) knipoogt nou eenmaal naar je.       

 

5. Iets goeds doen voor het imago

Er zijn wijnbedrijven die echt wel iets goeds doen, maar in de kern van het wijnbedrijf nog steeds vervuilend zijn. Het materiaal van de fles wijn is wel duurzaam, maar het productieproces is dit misschien niet. Het is hip om een fles wijn uit te brengen met gerecycled papier. Is dit een cover-up? 

 

Voorbeeld;

de wijnfles bestaat uit (een gedeelte) gerecycled papier. Denk aan het Jip en Janneke voorbeeld. De manier om dit te verwerken of om dit te fabriceren is wel degelijk vervuilend. 

Ook het steunen van bepaalde projecten en aansluiten bij groene organisaties wil ik onder de aandacht brengen.

 

Een wijnboer of coöperatie sluit zich aan bij 1% for the planet, terwijl er nog steeds chemicaliën en pesticiden gebruikt worden in de wijngaard. Denk ook aan Climate Neutral, of Certified B corporation. Het doel van deze organisaties op zich is goed en natuurlijk zijn er richtlijnen. Wil je echt weten waar ze voor staan? Dan is het nodig om er dieper in te duiken. 

 

Je hoeft niet alles te wantrouwen. Het lijkt me alleen niet voldoende om je enkel aan te sluiten bij een groene organisatie. Dit is natuurlijk een enorme imago opkrikker. Wanneer je als wijnboer écht iets wilt bijdragen, zet je je groene normen en waarden om in actie op meerdere fronten.    

Groene organisaties om je bij aan te sluiten
Groene organisaties om je bij aan te sluiten

6. Je intuïtie speelt op

Wanneer je naar je intuïtie luistert (je weet wel, die ingeving in je buik of ook wel je instinct genoemd), kom je vaak een heel eind. Wanneer iets té mooi of teveel benadrukt wordt, krijg je meer een gevoel van een marketingpitch dan een wijn die met passie en echtheid is neergezet. Dit is de allerlaatste tip die ik je meegeef en misschien ook wel de allerbelangrijkste, omdat je intuïtie altijd aangeeft wanneer iets niet helemaal klopt.    

 

 

Voorbeelden van groenwassen

Nu je een duidelijk beeld hebt van groenwassen of greenwashing, is het natuurlijk heel handig om wat voorbeelden aan te dragen. Ik wil jou namelijk graag behoeden voor deze sappige misleiding!

 

Voorbeeld 1
Een welbekende keten, komt met een nieuwe wijnverpakking.

 

Een kartonnen wijnverpakking met een plastic binnenkant. Zelfs Jip en Janneke snappen dat dit, net zoals de bekertjes van karton met een plastic laagje, niets bijdraagt aan groen. Een mooi voorbeeld dus van jezelf beter voordoen dan de werkelijkheid. 

 

Voorbeeld 2

Een veganwijn aan het assortiment toevoegen.

Onder het motto "dan zal het ook wel goed en duurzaam zijn"? Niks mis met jouw voorkeur voor een veganwijn natuurlijk, maar dit zegt niets over de duurzaamheid. Wat zegt een veganwijn dan wel? Lees het antwoord terug in de e-wijngids die ik voor je geschreven heb om eindelijk eens opheldering te krijgen over onderwerpen als vegan, sulfiet en keurmerken. 

 

Voorbeeld 3

Je groene imago dat je oprecht hebt opgebouwd, doortrekken in alle wijnlijnen.

Een wijnhuis in Kaapstad heeft schitterende bio(dynamische) wijnen. Echter, de goedkoopste lijn wijnen is een blend van druiven van verschillende wijnboeren in het gebied. De druiven hebben lang niet allemaal een biologische basis. Zelfs bij wijnhandelaren in Nederland op de website wordt deze wijn als bio aangegeven. Deze goedkoopste lijn lift duidelijk mee met de rest. (Is het toeval dat de wijn uit 'False Bay' komt?)   

 

    

Tips om je op weg te helpen

Nu je weet waar je op kunt letten om niet in de val te lopen van groenwaspraktijken, is het natuurlijk ook fijn om te weten hoe je wél bij wijnen uitkomt die een eerlijk verhaal hebben.

 

Steeds meer wijnboeren pakken hun verantwoordelijkheid. Het verbruik van minder water en geen chemicaliën en pesticiden tijdens de productie sluit mooi aan bij de onbespoten wijn die in de fles, in het blikje of in de doos zit. 
 
- Vraag naar het verhaal van de wijnboer. Vraag het bij je wijnhandel of zoek het zelf op via een groene zoekmachine ;-)

- Kijk naar beschermde keurmerken zoals het Europese biologisch keurmerk en biodynamische keurmerk Demeter wanneer je geen bron tot je beschikking hebt. 
- Volg Leonie alias Cork and Clever tijdens haar vrolijke onbespoten wijnavonturen op Instagram en ontvang flessenpost in je inbox voor wijntips.

- Vaar op je intuïtie en geniet met dat gevoel van de wijn die je uitzoekt! 

 

De allerbeste tip!

- Op bezoek gaan bij de wijnboerderij of het wijnhuis zelf om met eigen ogen te ervaren hoe de wijn tot stand komt. Dit kan heel lokaal in Nederland bij een biologische wijnboer. Waneer je een vergelijking wilt maken, kun je ook een wijnboerderij bezoeken die juist wél chemicaliën en pesticiden gebruikt in de wijngaard. 

 

 

Vind je keurmerken op het etiket van een wijn verwarrend? 

Uitleg over de keurmerken en de verschillen vind je terug in de e-wijngids die ik voor je geschreven heb. Voor een leven vol energie en met een glas wijn in je hand! 

 

Onbespoten bodem in de wijngaard
Onbespoten bodem in de wijngaard

Groene wolf

Begrijp me niet verkeerd, een likje verf hier en daar en dan vooral op het creatieve etiket van een wijn vind ik prachtig! Groenwassen spreekt me minder aan. 

Niet alleen in de wijnbranche maar zeker ook in branches als de modebranche of de cosmeticabranche komt dit fenomeen vaker voor dan je misschien denkt. Kostenbesparing die wordt gepresenteerd als duurzaamheid; een wolf in organic-gerecyclede schaapskleren? 

Hoe dan ook, is het mooi om hier even bij stil te staan en voor jezelf een keuze te maken die past (of dichtbij komt) bij wat jij belangrijk vindt. Drink je bespoten of onbespoten wijn? Koop je liever lokaal, uit Europa of misschien uit Chili? 

 

Eén ding is zeker; wanneer je een bewuste keuze maakt, geniet je nog meer van je glas wijn. Je gaat je verantwoordelijkheid niet uit de weg én krijgt er de heerlijkste wijnen voor terug! Daar draait het tenslotte om. Ook hierin hoef je niet voor perfectie te gaan.

Dorstlessend

Nu je aan het einde van deze blogpost bent gekomen, is het tijd om je dorst te stillen. Laat me hieronder weten welke tip voor jou heel nuttig is, welke tip jij voor ons hebt of welke eye-opener je hebt gekregen? 

 

Ik wens jou een dag vol groene energie toe! ;-)

Ciao, Leonie

Delen:

Plaats een reactie

Yes, Cork and Clever mag mij flessenpost sturen en ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens de privacyverklaring.*

1 reactie

PWA

7 augustus 2022

Super handige tips om te voorkomen dat die slimme commerciële rakkers je voor de gek houden, grazie Leo!

Leonie

Welcome! Welke tip was voor jou een échte eye-opener? Ciao, Leonie